2020-2021 н.р.
Реформування освітньої системи України потребує нових підходів і методів роботи з педагогічними кадрами. Методична робота є важливою складовою освітнього процесу й водночас обов'язковою вимогою суспільства. Виявляти, розвивати й плекати творчі паростки особистості педагога - основна мета методичної роботи закладу освіти.
У 2020 - 2021 навчальному році методична робота в закладі здійснювалася відповідно до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середньо освіту», Концепції реалізації державної політики «Нова українська школа», реалізації змісту нових Державних стандартів початкової освіти, базової і повної середньої освіти та передбачених чинним законодавством інших нормативних документів, спрямованих на розвиток освіти, підвищення ефективності методичної роботи з педагогічними кадрами, вдосконалення професійної майстерності педагогів, забезпечення їхньої психологічної підтримки та консультування, Наказу МОН України від 30.11.2020 №1480 "Про затвердження методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти" та інших нормативних документів, передбачених чинним законодавством, а також відповідно до завдань, визначених у наказі по школі «Про організацію методичної роботи Бережанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1на 2020/2021 н. р.» і була спрямована на підвищення професійної майстерності вчителя, розвиток творчої особистості учня. Головні зусилля було зосереджено на розвиток особистісно-орієнтованої моделі виховання школяра, наданні реальної, дієвої допомоги педагогічним працівникам у підвищенні їхньої професійної майстерності, створенні творчої атмосфери, такого морально-психологічного клімату, який сприяв пошуку кращих технологій педагогічної праці, ефективному втіленню інновацій, мотивації до високої результативності у професійній діяльності, покращенню якості освіти, оптимізації контролю.
Сьогодні школу не можна уявити собі без згуртованого колективу, дружнього союзу однодумців. До складу педагогічного колективу входять висококваліфіковані вчителі, які готові до роботи в сучасних умовах і прагнуть досягати нових освітніх результатів.
Першочерговим завданням організації методичної роботи є отримання від педагога професійного запиту як потреби, свідчення необхідності надання йому інформації або певної освітньої послуги для задоволення власного професійного інтересу. Однак, як зазначав великий режисер зі світовим іменем К. Станіславський: "Колектив із декількох десятків чоловік не може об'єднатись, держатись і міцніти лише на основі особистої взаємної симпатії всіх членів. Для цього люди дуже різні, а почуття симпатії нестійке та зрадливе. Щоб об'єднати людей, потрібна більш ясна й міцна основа - це ідея". Такою об'єднавчою силою в педагогічному колективі, яка допомагає переорієнтуватися на новий підхід в організації освітнього процесу, суть якого зводиться до створення умов для розвитку, саморозвитку та самореалізації особистості із відповідними компетентностями - є організація роботи над науково-методичною проблемою школи: «Вдосконалення системи самоосвітньої науково-методичної роботи вчителя в контексті підвищення його професійної компетентності та розвитку здібності учнів». Метою її реалізації на другому етапі було: прагнення досягнути поставленої мети та виконання завдань методичної роботи, накопичення теоретичних знань, сприяння переорієнтації педагогічної свідомості в поглядах на ключові питання проблеми, що реалізується; розроблення тактики та стратегії реалізації проблеми; аналіз рівня опрацювання проблеми. Тому проведено моніторингове дослідження «Визначення стану методичної підготовки вчителя загальноосвітнього навчального закладу». До опитування було залучено 61 (96%) педагогів загальноосвітнього навчального закладу. Результати, які певною мірою залежать від учителя, його теоретичної підготовки, педагогічної та методичної майстерності, засвідчили, що мети досягнуто.
Кожен учитель працював над індивідуальною темою, яка випливає з проблеми навчального закладу. Більшість учителів добре знають і успішно реалізують на уроках основні педагогічні ідеї навчальних програм, творчо використовують методичні листи про викладання основ наук, рекомендації щодо розвитку умінь і навичок школярів. Здійснювалось спостереження за впровадженням проекту нового Держстандарту в 1,2,3 класах. Як показали результати, найголовніші зміни стосувалися методів навчання, перехід від знаннєвої школи до школи компетентностей.
Роботу педагогічного колективу було спрямовано на виконання таких завдань:
-організація діяльності шкільних методичних об'єднань;
-аналіз результатів вивчення рівня навчальних досягнень учнів з предметів;
-аналіз моніторингу рівня навчальних досягнень учнів;
-аналіз проведення Всеукраїнських олімпіад з базових дисциплін;
-надання методичної допомоги вчителям, молодим спеціалістам.
Із метою створення умов для безперервного фахового зростання педагогічних кадрів та впровадження в освітній процес інноваційних технологій навчання та виховання було затверджено склад шкільної методичної ради, визначено структуру й форми методичної роботи. Методична рада школи впродовж року координувала діяльність усіх методичних структур, зокрема роботу шкільних методичних об'єднань, які створено з метою поліпшення фахової підготовки педагогічних кадрів, які спонукають кожного вчителя до підвищення свого фахового рівня; сприяють взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками; дають змогу молодим учителям вчитеся педагогічної майстерності у старших і досвідчених колег; забезпечують підтримку в педагогічному колективі духу творчості та прагнення до пошуку. У школі функціонувало 8 методоб'єднань:
- вчителів-словесників - керівник Даньків С.М.;
- вчителів іноземної мови - керівник Сендецька М.Є.;
- вчителів математики, фізики й інформатики - керівник Пучко О.Я.;
- вчителів фізичної культури та Захисту Вітчизни - керівник Баліцький О.М.;
- вчителів художньо-естетичного циклу, технологій, історії та правознавства - керівник Гончар Л.Б.;
- вчителів природничих наук - керівник Адамович Н.П.;
- класних керівників - керівник Довга С.В.;
- учителів початкових класів та вихователів ГПД - керівник Польова Л.І.;
А також працювала творча група вчителів початкових класів -керівник ГривнакГ.Я.
Робота з педагогічними працівниками реалізувалась як через традиційні (колективні, групові та індивідуальні), так і нетрадиційні форми. Тематика заходів орієнтована на вирішення питань, пов'язаних із загальношкільною проблемою і включає такі аспекти шкільного життя: методична робота, навчальний процес, виховна робота. Було проведено:
- психолого-педагогічний консиліум "Адаптація п'ятикласників до успішного навчання в школі";
- психолого-педагогічний семінар - круглий стіл-дискусія «Організація спільної навчальної діяльності в освітньому процесі як засіб розвитку соціальної сфери молодшого школяра»(аналіз конкретних педагогічних ситуацій дистанційного навчання): психологічна служба, вчителі початкових класів НУШ;
- педагогічні читання:
- «Михайло Коцюбинський - письменник для загального добра» (155 років від дня народження Михайла Михайловича Коцюбинського): вч. Білоус В.І. та Семенець Н.В.;
- «Проти вічності неба були ми малі, але небо схилялось над нами» (150 років від дня народження Лесі Українки): вч. Стефінів У.В. та Горпиняк О.О.;
- відкриті уроки:
- «Хмарні сервіси. Онлайн перекладачі», 7 клас, вч. Стефанюк П.О.;
- «Безпечний Інтернет», 5 кл, вч.:Петрушка Х.І. , Рожанська М.А.;
- «Цікава математика» ,5 кл., вч. Пучко О.Я.;
- «Вектор. Модуль і напрям вектора. Рівність векторів.Колінеарні вектори», 9 кл., вч. Концевич Г.О.;
- «Геометричний зміст похідної», 10 кл., вч. Мартинишин Л.В.;
- «Значення травлення.Система органів травлення», 8-Б клас, вч. Семчишин У.С.;
- «Суцвіття», 6-В клас, вч. Будзяк М.І.;
- «Світовий океан», 6-А клас, вч. Адамович Н. П.;
- «Вуглеводні», 8-В клас, вч. Антош О. І.;
- «Цікава подорож материками.Природні зони Африки», 7-А клас , вч. Бабич Л.І.;
- «Поняття про жорсткість води і способи її усунення»,11 клас,вч.Гаврилишин І. Я.;
- «Структура еукаріотичної клітини.Клітинна мембрана»,9-Вклас,вч.Мужанов О.П;
- «Українські наспіви линуть світом», муз.мист., 4 клас, вч. Атаманчук М. І.;
- «Фантастичні тварини», обр.мист., 6 клас, вч. Польова Н. А.;
- «Імпресіонізм», мист., 9 клас, вч. Гончар Л. Б.;
- «Технологічний процес контурного і ажурного випилювання виробу», труд. навч., 5 клас, вч. Грицишин І. І.;
- «Технологічний процес випилювання деталей виробу», труд. навч., 5 клас, вч.Хамар П. Д.;
Проводилась і позакласна робота. Виявляючи творчі нахили школярів, створюючи умови для їх самореалізації, залучаючи учнів до позакласної роботи, були проведені змістовні цікаві предметні та методичні тижні.
З нагоди відзначення 207-річниці від Дня народження Великого Кобзаря з 09.03 по 13.03.2021 р. вчителі української мови та літератури підготували і провели в школі тиждень Шевченківських днів. Було проведено багато культурно-масових заходів, у числі яких:
- конкурс тематичних стінгазет (учні 5-11 класів, відп. кл. кер.),
- виховна година «Слава Шевченкові- слава Україні»(учні 6-Б, вч. Даньків С.М.),
- конкурс ілюстрацій до творів Т.Г.Шевченка (учні 6-Б, вч. Даньків С.М.),
- загальношкільне літературно-музичне свято «Єднаймо душі Словом Кобзаря» (учні 6-А, вч.Левицька О.М.),
- віртуальні екскурсії з виставками картин Т.Г.Шевченка (кл.кер. 5-11 класів),
- тематична година «Не забуде Україна Шевченкове слово» (учні 6-Г, вч. Довга С.В),
- шкільний конкурс читців поезії Шевченка (учні 5-11 класів),
- тематична виставка художньої літератури "Кобзар у моєму житті" (відп. бібліотекар Козачек С.Б.).
Під час проведення Тижня іноземних мов в лютому вчителі провели такі позакласні заходи:
- проекти"Україна- моя Батьківщина" ( "Ukraine is my Motherland") і "Моя сім'я" ("My Family") 3 -А і 3-Б, Колодійчук О.В.
- Вікторина знавців англійської мови "Чи ти знаєш..." ("Do you know...") 2-А , Новіцька Н.І.
- Перегляд англомовних мультфільмів за темами : "Colors ", "Numbers"
1-А , Новіцька Н.І.
- Вікторина знавців англійської мови "Чи ти знаєш..." ("Do you know...") 2-А, Воляр Н.А.
- Виготовлення міні - проектів на теми:"Colors ", "Numbers". 1- В, Воляр Н.А.
- Розважально-пізнавальна гра «Travelling to English " 4-В, Криворучка О.В.
-Інтелект-шоу «Цікава англійська» 5-B, Криворучка О.В. -Розповідь учнів про святкування Дня Святого Валентина 10,Криворучка О.В. -Конкурс на кращий малюнок до англійських казок 2-В, Криворучка О.В.
- Гра-змагання "Der Valentinstag" 9-Б, Сендецька М.Є.
- English holidays. Міні-проект "Making Greeting card" 1-В, Тимінська О.М.
- Виставка малюнків до казок 4 А та 4 Б, Булат Л.В.
- Мініпроект до дня Валентина 6-Б та 7-В, Кудловська Г.В.
У рамках тижня «Військово- патріотичного виховання» (12.10-16.10)було проведено:
- урок звитяги «За Україну, за її волю, за честь, за славу, за народ!», уч.5-11 кл., кл.кер.;
- книжкова виставка «Захисник України - звучить гордо», бібліот. Козачек С.Б.;
- операція «Пам'ятаймо їх»(впорядкування могил на міському кладовищі), уч.11кл., ЗДАГР Комар П.Д.;
- патріотичний змаг «Влучний стрілець», уч.10 кл., кер. ВПВ Баліцький О.М.;
- участь в урочистостях з нагоди Дня створення УПА, Дня українського козацтва, Дня захисника України, учасники освітнього процесу;
- перегляд відеофільму»Від козаччини до майдану», уч. 10-11 кл., пед..-орг.СолярО.І., кер. ВПВ Баліцький О.М.;
- патріотична мозаїка «Пам'ятаємо наші перемоги і втрати», уч. 8-А кл., кл.кер.Холява Н.С.
Цікаво був проведений тиждень математики з 15.02 до 19.02.2021р.:
- Оформлення виставки «Геометричні фантазії» 5-ті кл., вч. Рожанська М.А., Петрушка Х.І., Пучко О.Я.
- Гра «Цікава математика» для учнів 5-х класів, вч. Пучко О.Я.;
- «Турнір кмітливих» для учнів 6-7-х класів, вч. Пучко О.Я., Путера Л.Є., КонцевичГ.О.;
- Урок цікавої математики в 9 класі «Інтелектуальний марафон», вч. Путера Л.Є.;
- Усний журнал «Вчені, яких подарувала світові українська земля» для учнів 10-11 класів, Мартинишин Л.В., Концевич Г.О.
З метою формування природничої компетентності учнів, вироблення вмінь практично застосувати здобуті знання на практиці, підтримки талановитих дітей, активізації позакласної роботи та творчої діяльності вчителів з 19.04-23.04 проведено тиждень природничих наук, в рамках було проведено:
- книжкову виставку «Цікавий світ природи»;
- зустріч з волонтерами-природознавцями з нагоди Дня Землі;
- Конкурс учнівських проектів;
- Ділова гра «Геоекологічна ситуація України»;
- змагання знавців прапорів країн світу;
- виставка-презентація колекцій гірських порід та мінералів;
- виставка-презентація гербаріїв, колекцій метеликів, комах;
- перегляд кінофільму «Дім»;
- брейн-ринг «Світ навколо нас»;
- конкурс творчих робіт на тему «Тварини минулого»;
- екологічний урок «Друге життя пластикових виробів»;
- захоплюючий онлайн подорож «Цікаві місця Тернопільщини».
З 26.04-30.04 проходив тиждень освітніх галузей «Мистецтво» та «Технології»:
- загальна лінійка на тему: « Мистецтво навколо нас», 1-11 класи, вч. Гончар Л.Б., Польова Н.А., Атаманчук М.І., Грицишин І.І., Хамар П.Д.;
- Усний журнал на тему: «Якою мовою говорить мистецтво», уч.8кл., вч. Гончар Л.Б.;
- урок-подорож « Фантастичний портрет», 6-ті кл., вч. Польова Н.А.;
- Мистецький проект «Видова специфіка мистецтв», 11 клас, вч.Гончар Л.Б.;
- усний журнал про значення праці в житті людини, 8-мі кл., вч. Грицишин І.І., Хамар П.Д.;
- урок-гра з трудового навчання «Справа майстра величає», 5-А клас, вч.Хамар П.Д.;
- вікторина «Живописне мистецтво -Культурна спадщина України», 7-мі кл., вч. Польова Н.А.;
- урок пам'яті Назарія Яремчука « Я любив вас усіх, та найбільше любив Україну», 7-А кл., вч.Гончар Л.Б.;
- музична вікторина, 7-А кл., вч. Гончар Л.Б.;
- музична гра, 3-4-ті кл., вч. Пелех Н.Р.,Атаманчук М.І.;
- проектування та виготовлення китайської головоломки «Танграм», 5-В кл., вч. Грицишин І.І.;
- Брейн-ринг «Все, що знаємо, то не забуваємо», 7-9 кл., вч.Гончар Л.Б., ГрицишинІ.І., Польова Н.А.;
- «Цікавинки без зупинки» - подорож країнами Сходу для учнів 10 класу, вч. Гончар Л.Б.
З 15.03-19.03 метою тиждня початкової школи було формування навичків спілкування, розвитку творчого мислення, розширення творчого мислення, кругозору учнів. Проведено:
- ранкові зустрічі, 1-з-ті кл., кл.кер.;
- бібліотечний урок: «Слово - то мудрості слово, слово - то мудрість людська», 1-Б кл., вч.РудаГ.І.;
- квест до Дня рідної мови «Наша мова калинова», 3-Бкл., вч.Стефінів У.С.;
- урок української мови «Повторення й узагальнення вивченого про займенник», 4-В кл., ДаньківЛ.С.;
- за сторінками біографії та творчості Т.Г.Шевченка «Відмінювання числівників», 4-В кл. , Даньків Л.С.;
- урок читання «Зачарувала все зима»,4-Б кл., вч. Карась О.В.;
- позакласне читання та художньої праці «Великдень у творчості Б.Лепкого. Писанка у Великодньому обряді», 4-А кл., вч.ДубічТ.А.
На тижні права та історії з 07.12-11.12 учні ознайомились з правами дітей, сформували правову свідомість та шанобливе ставлення до законів України:
- казкова правознавча вікторина «Великі права маленької дитини», 6-ті кл., бібліот. КозачекС.Б.;
- виховна година «Україна на карті світу, українці в світі», 8-А кл., вч. Холява Н.С.;
- «Права і свободи людини», 9-ті кл., вч.ШальГ.С.;
- інтегроване заняття «Права та обов'язки дітей в малюнках», 4-5 кл., соц.пед. ГарасимівГ.С., практ.псих. Машко Б.Д.;
- виховна година до Дня революції гідності «Герої живуть поміж нас», 10кл., вч.Семенець Н.В.;
- ігротека «Діти мають права», 9-ті кл., соц.пед. ГарасимівГ.С., практ.псих. Машко Б.Д.
З метою пропаганди здорового способу життя, поширення ідей олімпізму, розвиток олімпійського руху в Україні шляхом залучення якомога більшої кількості дітей до занять спортом проведено ОЛІМПІЙСЬКИЙ тиждень, в рамках якого проведено:
- перегляд відеоролика «Античні Олімпійські ігри. Давня Греція та Рим» - найцікавіші факти про Олімпійські ігри;
- «Олімпійські ігри у Стародавній Греції»-проведення тестів для учнів 5-6 класів;
- перегляд відеороликів «Історія Олімпійських ігор. Перемоги України», «Топ -10 перемог українців на Олімпійських іграх»;
- перегляд відеороликів «Згадати все. Перші Олімпійські успіхи України», «Світові рекорди українських спортсменів».
На високому рівні, результативно працювали всі методичні об'єднання. Слід відзначити, що більшість засідань поєднували теорію і практику, проходили у нестандартних формах, наприклад, ділової гри. Річний план роботи кожного МО складався з урахуванням діяльності за минулий період і конкретних завдань, що стоять перед колективом. У вересні на засіданнях слухали інформації вчителів про методичні новинки, вносилися корективи до плану методичної роботи на рік, обговорювався зміст самоосвіти членів МО. Протягом року учителі брали участь на засіданнях районних МО, готували учнів для участі в різних олімпіадах, брали участь у заходах різного рівня.
Для стимулювання творчого професійного росту вчителів широко використовується можливість атестації педагогічних кадрів. Був затверджений графік проведення атестації педагогічних працівників закладу. Протягом року вчителі, які атестувались у 2020- 2021 році: провели відкриті уроки, творчі тижні, презентували свій досвід роботи. Члени атестаційної комісії зробили узагальнений висновок про педагогічну та методичну діяльність кожного вчителя, що пройшов атестацію.
Атестація педагогічних працівників 2020-2021н.р.
атестувалось
13
підтверджено кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії" та підтверджено звання "старший учитель"
7
підтверджено кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії" та встановлено звання "старший учитель"
1
встановлено кваліфікаційну категорію "спеціаліст другої категорії"
4
присвоєно тарифний розряд "11 тарифний розряд"
1
З метою підвищення фахового рівня, методики викладання базових предметів учителі систематично знайомились із новинками науково-методичної та психолого-педагогічної літератури. Брали участь у Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року - 2021». Зокрема, у номінації «Математика» нашу школу успішно представив Панашій Богдан Ярославович - вчитель математики та інформатики і став учасником конкурсу.
Дистанційне навчання внесло деякі корективи в роботу педагогів, але і учні, і вчителі справилися з цим складним завданням, навчилися працювати по-новому і долати різні перешкоди на шляху до знань.
Аналіз роботи педагогічних працівників дає підстави зробити висновок, що завдання, які випливають із науково-методичної проблеми школи, в основному виконано. Вчителі показали високу майстерність та творчий підхід у проведенні уроків, використовуючи інноваційні методи навчання, адже творчість не виростає на порожньому місті, творчість - це властивість професіоналів своєї справи, які ефективно працюють у відповідній галузі.
Отже, методична робота протягом 2020-2021 н.р. проводилася на достатньому рівні, та зосереджена на вирішення запланованих завдань і зорієнтована на конкретні результати.
Позитивні тенденції:
- методична робота ефективно впливає на підвищення професійного рівня педагогічного колективу;
- активізація роботи із впровадження в практику особистісно- орієнтованих та сучасних технологій.
Проблеми:
- організація науково-дослідної роботи;
- розробка власних науково-методичних і дидактичних матеріалів та публікація передового досвіду.
Шляхи вирішення проблем:
- залучення учителів до участі у наукових і соціальних проектах;
- посилення уваги до формування методологічної культури через інтерактивне дистанційне професійне самонавчання.