Методичний кейс
Педагогічна ідея – це крила, на яких підноситься колективна творчість. Ідея надихає колектив, і починається найцікавіше й найпотрібніше у шкільному житті – колективна дослідницька робота В.Сухомлинський Основним гарантом державотворення є високоякісна освіта, а гарантом якості освіти – високопрофесійний вчитель. Існує вислів: „Є хороший вчитель – є майбутнє у держави”. Сьогодні школу не можна уявити собі без згуртованого колективу, дружнього союзу однодумців. До складу педагогічного колективу входять висококваліфіковані вчителі, які готові до роботи в сучасних умовах і прагнуть досягати нових освітніх результатів. Педагогічний колектив нашої школи гнучко реагує на запити часу, варіює, шукає ефективні шляхи і методи навчання. Зміни, що сталися в освітянському просторі знайшли своє відображення і в науково – методичній роботі, що є складовою частиною освітнього процесу в школи. Діяльність вчителів нашої школи – це сплав творчої думки і натхненної праці. Стимулом педагогічної творчості є визнання батьків та учнів. Рушійною силою – прагнення якомога краще вчити дітей. Базою творчого підходу до діяльності – поєднання традиційного та інноваційного в освітньому процесі. Мета науково – методичної роботи – підтримувати діловий тонус педагогів, допомагати в подолані труднощів, сприяти розвитку творчого потенціалу вчителів. Всі наші педагоги такі різні, але безмежно закохані у свою справу, цінують прекрасне, прагнуть досконалості. А найголовніше – вони люблять своїх учнів, адже школа через учителя вчить дитину жити у світі прекрасного, щоб краса світу творила красу в самій людині і навпаки. В цьому процесі немає головного і другорядного, як немає головної пелюстки серед багатьох пелюсток, що створюють красу квітки. Тут усе головне – і урок, і взаємини між учителем і учнем, і позаурочна діяльність.
Науково-методична проблема школи :
"Вдосконалення системи самоосвітньої науково-методичної роботи вчителя в контексті підвищення його професійної компетентності та розвитку здібностей учнів"
Методична робота в нашому освітньому закладі здійснювалась відповідно нормативно-правових освітянських документів, Статуту школи та Програми стратегічного розвитку, з урахуванням змін та новацій в галузі освіти.
Система науково-методичної роботи школи спрямована на:
Ø здійснення методичної роботи як умови фахового впровадження сучасних освітніх стандартів;
Ø формування професійно-педагогічної культури вчителів;
Ø формування у педагогів позитивної мотивації до підвищення власної фахової майстерності та інноваційної діяльності;
Ø продукування нових ідей і педагогічних технологій;
Ø забезпечення психологічного супроводу педагогів;
Ø розвиток творчості та професійної майстерності педагогів;
Ø формування самоосвітніх компетентностей;
Ø забезпечення методичного супроводу роботи з обдарованими дітьми;
Ø забезпечення інструментарію для здійснення діагностичних та моніторингових досліджень.
У школі створено сприятливі умови для ефективної науково-методичної роботи, творчих пошуків педагогів.
ВИДИ ОРГАНІЗАЦІЇ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ШКОЛІ
І. КОЛЕКТИВНІ:
- Педагогічна рада;
- Психолого-педагогічний семінар;
- Науково-методичний семінар;
- Семінар - практикум;
- Проблемні діалоги;
- Педагогічні читання;
- Інструктивно-методичні наради;
- Методичні фотосесії;
-Засідання.
ІІ. ГРУПОВІ:
- Методичні об'єднання;
- Предметні методичні тижні;
- Взаємовідвідування уроків.
ІІІ. ІНДИВІДУАЛЬНІ:
- Самоосвіта;
- Робота над особистою науково-методичною проблемою;
- Консультування;
- Взаємовідвідування занять.
Методична робота здійснюється за напрямками:
- вивчення потреб вчителів у методичних і психологічних консультаціях;
- робота з молодими вчителями;
- робота методичних угрупувань (предметних МО, творчих груп);
- здійснення моніторингових досліджень;
- атестація педагогів школи;
- реалізація інноваційних проектів;
- видавнича діяльність;
- участь педагогів у професійних конкурсах, проектах.
Функції методичної роботи
1. Організаційно-методична допомога проведення відкритих уроків, суспільно-педагогічних акцій; творчих звітів, творчих портретів; конкурсів професійної майстерності...
2. Інформаційно - аналітична діяльність :
§ вивчення стану викладання основ наук та результатів навчальної діяльності;
§ визначення термінів проведення діагностичних контрольних робіт і моніторингу з різних предметів;
§ підбір діагностичних тестів і контрольних робіт на основі тематичного планування;
§ проведення педагогічного аудиту з використанням різноманітних форм і методів;
§ визначення основних напрямків індивідуального супроводу вчителів на основі аналізу результатів педагогічного аудиту.
3. Консультативно-методична робота:
§ індивідуальна робота з вчителями різної кваліфікації;
§ розробка разом з вчителями тематичного і поурочно планування;
§ робота з удосконалювання сучасних навчально-методичних комплексів;
§ організація позакласної роботи з предметів: проведення олімпіад, наукових конференцій;
§ участь у педагогічних проєктах
4. Забезпечення безперервного підвищення кваліфікації вчителів:
§ систематизація роботи з проходження вчителями курсів підвищення кваліфікації;
§ провадження в практику
роботи вчителів досягнень сучасної педагогічної науки,
організація тематичних занять, практикумів;
§ участь вчителів школи в конкурсах педагогічних досягнень, оглядах, виставках, конференціях;
§ активне співпраця з ТОКІППО та міським методичним кабінетом;
§ стимулювання педагогічних досягнень вчителів.
5. Атестація вчителів
§ організаційно-методична допомога вчителям, які проходять атестацію;
§ складання індивідуальних планів підготовки до атестації з кожним вчителем;
§ діагностика і експертиза педагогічної діяльності вчителів, що атестуються.
Нормативно-правові документи
щодо організованого початку
2024/2025 навчального року
- лист МОН України від 04.09.2024 р. № № 6/688-24 "Про методичні рекомендації щодо запровадження безбар'єрності освітніх послуг у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної, вищої освіти"
- лист МОН від 23.08.2024 р. № 1/15281-24 "Про організацію 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 22.08.2024 № 1185 «Про скорочення строку дії грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України", наданих модельним навчальним програмам з фізичної культури для закладів загальної середньої освіти, та надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" модельній навчальній програмі "Фізична культура. 5-9 класи" для закладів загальної середньої освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України 19.08.2024 № 1/14910-24 "Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2025»
- Наказ МОН України від 16.08.2024 №1151 «Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти, які забезпечують викладання навчального предмета "Захист України»
- Наказ МОН України від 14.08.2024 № 1138 «Про надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (схвалено модельні навчальні програми з курсів «Громадянська освіта» для 8 класу, «Підприємництво і фінансова грамотність» для 8-9 класів, міжгалузевих курсів «STEM» для 5-9 та 7-9 класів)
- Наказ МОН України від 09.08.2024 р. № 1120 "Про внесення змін до типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти"
- Методичні рекомендації «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти України у 2024/2025 навчальному році» (лист ДНУ "ІМЗО" від 08.08.2024 р. № 21/08-1233)
- Модельна навчальна програма «Захист України. Інтегрований курс» (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.08.2024 року № 1116)
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 07 серпня 2024 року № 1112 "Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні" (Зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08 серпня 2024 року за № 1222/42567)
- Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти (наказ МОН від 02.08.2024 р. № 1093)
- Концептуальні засади реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти (наказ МОН №1072 від 30 липня 2024 року)
- Лист МОН №1/13007-24 від 22.07.2024 "Про методичні рекомендації щодо соціалізації та інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб у громадах"
- Лист ДСЯО України від 03.07.2024 № 01/01-20/1351 «Про результати дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни в закладах загальної середньої освіти» (https://sqe.gov.ua/tretina-uchniv-v-umovakh-viyni-ne-mali-po/)
- Наказ МОН України від 19.08.2024 р. № 881 "Про проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2025"
- наказ Міністерства освіти і науки України від 17 червня 2024 року № 875 "Про зміни до Положення про Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика"
- Лист МОН від 05.06.2024 р. № 1/9979-24 "Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2024/25 року"
- Лист МОН від 05.06.2024 р. № 1/9930-24 "Норма, яка буде застосовуватися щодо формування 1-х класів, учні яких розпочнуть навчання у новому 2024/2025 навчальному році"
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 року № 632-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2024 рік»
- Рекомендацій щодо використання модифікованих програм з української мови, української літератури, історії України, географії для закладів загальної середньої освіти (наказ МОН № 701 від 16.05.2024 року)
- Лист МОН від 30.08.2024 11/15776-24 "ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році"
- Електронні версії підручників для учнів 1-11-х класів (2024-2025 н.р.)
- Перелік рекомендованої МОН начальної літератури на 2024/2025 навчальний рік
Нормативно-правові документи
щодо організованого початку
2023/2024 навчального року
Лист Міністерства освіти і науки України № 1/17310-23 від 03.11.2023 "Щодо окремих питань організації освітнього процесу в умовах воєнного стану"
Наказ Міністерства освіти і науки України від 31 жовтня 2023 р. № 1330 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів і турнірів у 2023/2024 навчальному році»
Лист Міністерства освіти і науки України від 12 вересня 2023 р. № 1/13749-23 "Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році"
Лист МОН від 28 серпня 2023 р. № 1/12816-23 «Про проведення Першого уроку»+ методичні рекомендації
Лист МОН №1/12186-23 від 16.08.2023 "Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти"
Наказ Міністерства освіти і науки від 14.07.2023 № 853 «Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад у 2023/2024 навчальному році»
Методичні рекомендації «Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації»
Наказ Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2023 р. № 705 «Про проведення всеукраїнського конкурсу "Учитель року-2024″»
Лист Міністерства освіти і науки України від 23 серпня 2023 р. № 1/12626-23 «Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024»
Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 № 563 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні"
Положення про атестацію педагогічних працівників (2022р.)
Наказ Міністерства охорони здоров'я України від 01 серпня 2022 року № 1371 «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров'я України» (щодо тривалості онлайн-уроків для школярів)
Перелік рекомендованої МОН начальної літератури на 2023/2024 навчальний рік
Електронні версії підручників для учнів 1-11-х класів (2023-2024 н.р.)
Державна служба України з надзвичайних ситуацій № 03-1870/162-2 від 14.06.2022 року «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»
Наказ МОН від 01.04.2022 №289 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти"
Наказ Міністерства освіти і науки України від 13 липня 2021 р. № 813 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти"
Наказ МОЗ №2205 від 25.09.2020 "Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти"
Наказ МОН від 8 вересня 2020 року №1115 і зареєстровано в Міністерстві юстиції 28 вересня 2020 року за №941/35224 "Деякі питання організації дистанційного навчання"
Положення про сертифікацію педагогічних працівників (зі змінами від 24.12.2019 р.)
Сценарії Першого уроку 2023/2024 навчальному році
Збірники календарних планувань з усіх предметів
Збірник календарно-тематичних планувань для 1 класу (НУШ) на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань для 2 класу (НУШ) на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань для 3 класу (НУШ) на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань для 4 класу (НУШ) на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з української мови та літератури на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з математики на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з історії на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з географії на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з біології на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань зарубіжної літератури на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань інтегрованого курсу «Здоров'я, безпека та добробут» на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з мистецтва на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з музичного мистецтва на 2023-2024 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з фізичної культури на 2023-2024 н.р.
Нормативно-правові
документи щодо організованого початку
2022/2023 навчального року
Лист МОН від 14.09.2022 №1/10686-22
Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2022/2023 навчальному році
Лист МОН від 06.09.2022 №1/10258-22
Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році
Методичні рекомендації до проведення 01 вересня 2022 р. першого уроку "МИ УКРАЇНЦІ: ЧЕСТЬ І СЛАВА НЕЗЛАМНИМ"
Методичні рекомендації для вчителів початкових класів до проведення першого уроку в 2022-2023 навчальному році
Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу і викладання навчальних предметів у школах у 2022/2023 навчальному році
Лист ІМЗО від 15.08.2022 № 22.1/10-1080
Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році
Лист МОН від 02.08.2022 №1/8794-22
Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році
Лист МОН від 26.07.22 № 1/8462-22
Про оптимізацію виконання заходів з підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану
Лист МОН від 11.07.22 № 1/7707-22
Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану
Лист МОН від 27.06.2022 № 1/7035-22
Про підготовку до початку та особливості організації освітнього процесу в 2022/23 навчальному році
Постанова КМУ від 24.06.2022 № 711
Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні
Наказ МОН від 01.04.2022 №289
Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти
Наказ МОН від 30.07.2021 №868
Про затвердження форм звітності з питань діяльності закладів загальної середньої освіти та інструкцій щодо їх заповнення
Постанова МОЗ від 06.09.2021 №10
Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв'язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)
Наказ МОН від 13.07.2021 № 813
Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти
Наказ МОЗ від 25.09.2020 №2205
Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти
Наказ МОН від 08.09.2020 №1115 і зареєстровано в Міністерстві юстиції 28 вересня 2020 року за №941/35224
Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників
Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти)
Інструкція з діловодства у закладах загальної середньої освіти
Нормативні документи
Наказ МОН України від 13.07.2021 № 813 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти"
Наказ МОН від 12.07.2021 № 795 "Про надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти"
Лист МОН України від 28.08.2020 № 1/9-488 "Про неухильне дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641 та постанови Головного державного санітарного лікаря України від 22.08.2020 № 50"
Лист МОН України від 29.07.2020 № 1/9-406 "Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах адаптивного карантину"
Лист МОН України від 08.04.2020р. №1/9-201 "Щодо нагальних питань впровадження Закону України "Про повну загальну середню освіту"
Наказ МОН України від 10.07.2019 № 955 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2016 року № 8»
Лист МОН України від 27.07.2019 № 1/9-471 «Щодо окремих питань переведення учнів закладу загальної середньої освіти до наступного класу»
Наказ МОН України від 14.07.2015 № 762 «Про затвердження Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу» (Із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН № 621 від 08.05.2019)
Перелік навчальних
програм, підручників
та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки
України для використання у закладах загальної середньої освіти
(Лист МОН від 14.09.2022 № 1/10686-22)
Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання у початкових класах закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою
Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання в 5-11 класах закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою
Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання у класах закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин
Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання у класах закладів загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами
Перелік навчальної літератури та навчальних програм з психології та педагогіки, рекомендованих МОН України для використання в освітньому процесі закладів освіти
Нормативні документи 2021-2022н.р.
Наказ МОН від 30.07.2021 №868 "Про затвердження форм звітності з питань діяльності закладів загальної середньої освіти та інструкцій щодо їх заповнення"
Лист МОН № 1/9-436 від 30.08.2021 «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році».
Лист МОН №1/9-433 від 28.08.2021 "Про окремі питання діяльності закладів загальної середньої освіти у новому 2021/2022 навчальному році"
Постанова МОЗ від 06.09.2021 р. №10 "Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв'язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)"
Наказ МОН від 17.08.2021 №914 "Про
проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів
у 2021/2022 навчальному році"
Наказ МОН від 17.08.2021 № 913 "Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад у 2021/2022 навчальному році"
Лист ІМЗО від 11.08.2021 № 22.1/10-1775 "Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2021/2022 навчальному році"
Лист Міністерства освіти і науки України від 23.07.2021 № 1/10-3101 "Щодо особливостей організації навчання"
Лист Міністерства освіти і науки України від 09.08.2021 № 1/9-404 "Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році"
Методичні рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу у першому (адаптивному) циклі / 5 класах закладів загальної середньої освіти за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації концепції «Нова українська школа»
Наказ Міністерства освіти і науки
України від 05.05.2021 № 498 "Деякі питання проведення у 2022 році зовнішнього
незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної
загальної середньої освіти"
Наказ Міністерства освіти і науки України від 13 липня 2021 р. № 813 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти"
Наказ МОЗ №2205 від 25.09.2020
"Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої
освіти"
Наказ МОН від 8 вересня 2020 року №1115 і зареєстровано в Міністерстві юстиції 28 вересня 2020 року за №941/35224 "Деякі питання організації дистанційного навчання"
Концепція розвитку
природничо-математичної освіти (STEM-освіти)
Положення про сертифікацію педагогічних працівників (зі змінами від 24.12.2019 р.)
Сценарії Першого уроку 2021/2022
навчальному році
Збірники календарних планувань з усіх предметів
Збірник календарно-тематичних планувань для 1 класу (НУШ) на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань для 2 класу (НУШ) на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань для 3 класу (НУШ) на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань для 4 класу (НУШ) на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з української мови та літератури на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань уроків зарубіжної літератури на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з математики на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з англійської мови на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з історії та правознавства на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з біології на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з хімії на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з фізики та астрономії на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з географії на 2021-2022 н.р.
Збірник календарно-тематичних планувань з інформатики на 2021-2022 н.р.
Нормативні документи 2020-2021н.р.
Лист Міністерства освіти і науки України від 22.07.2020 № 1/9-394 "Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/2021 навчальному році"
Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.08.2012 № 882 «Про
використання навчальної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах»